Tuesday, June 3, 2008

Boikot Utusan Malaysia, bebas atau terbabas ?

Blog Air Kopi merasa sangat sedih dengan tindakan Pakatan Rakyat mengumumkan 'keputusan' menggantung beli dan iklan di akhbar Utusan Malaysia. Tindakan memboikot ini rasanya ulangan kempen sebelum ini bawah pimpinan Arwah Rustam Sani yang mengajak semua penyokong pembangkang memboikot Utusan Malaysia dan TV3 serta media lain yang menyokong kerajaan.

Jika ini berjaya, satu lagi kebebasan bersuara sudah disekat 'kebebasannya' oleh Pakatan Rakyat. Kelantangan Utusan Malaysia menyentuh bab ketuanan Melayu dan isu isu melibatkan negeri Pakatan Rakyat, rupanya telah meninggalkan luka yang begitu dalam...Hingga boikot menjadi pilihan. Walaupun ia memberi keuntungan iklan kepada akhbar lain yang tentunya bukan dari bangsa Melayu seperti Utusan...

Tidak malukah mereka mendesak kebebasan bersuara dari kerajaan namun marah apabila suara suara itu menyentuh mereka? Ini tentu tidak memberi gambaran positif kepada rakyat yang setiap masa memerhati kerja dan gimik politik samada sukakan bergimik politik atau berkhidmat kepada rakyat.

Keputusan tersebut diumumkan Penasihat PKR di dalam blognya. Mujur tidak disiarkan juga saman terbaru kepada media tersebut. Apakah saman saman sebelum ini sudah mendatangkan hasil atau tidak, bolehlah anda tanya sendiri kepada tauke saman ini.

Jika Kerajaan Malaysia tidak berkata apa apa kepada kritikan pembangkang samada Harakah, Siasah, Wasilah, Suara Keadilan dan sebagainya, apakah wajar dikenakan tindakan boikot di tengah tengah kempen ke arah kebebasan bersuara di negara kita?

Mungkin inilah sikap pembangkang @ Pakatan Rakyat. Cakap tidak serupa bikin !

berita lanjut klik sini

No comments: