Wednesday, October 22, 2008

Laporan polis terhadap Ketua Wanita Gerakan - Malaysiakini

http://www.malaysiakini.com/

Laporan polis terhadap ketua Wanita Gerakan

Oct 21, 08 5:21pm
Sebuah NGO, Gabungan Graduan Melayu Muda (GGMM) hari ini membuat laporan polis terhadap Ketua Wanita Gerakan, Datuk Tan Lian Hoe yang didakwa membuat kenyataan berbaur hasutan dan perkauman.

Presiden Penaja GGMM Mohd Khairul Azam Abdul Aziz membuat laporan itu di Balai Polis Pudu pada jam 11.30 pagi ini, ditemani anggota exco GGM Nik Rizman Sapian.

Beliau mendakwa, kenyataan Lian Hoe yang menyamakan asal usul kedatangan bangsa Melayu, Cina dan India negara ini, dilihat cuba menghasut serta merosakkan perpaduan antara kaum, demikian menurut laporan Bernama.

"Kenyataannya (Lian Hoe) membawa maksud seolah-olah asal usul kaum-kaum di negara ini adalah sama, serta menyatakan ketidakwajaran sesuatu kaum mendapat hak istimewa melebihi kaum lain.

"Persoalan itu yang ditimbulkan oleh Lian Hoe dilihat sebagai cubaan menghasut supaya orang lain mempertikaikan hak keistimewaan kaum lain," katanya kepada pemberita selepas membuat laporan itu.

Beliau yang juga seorang peguam berkata, laporan polis itu dibuat untuk menghentikan tindakan berbaur hasutan dan perkauman oleh mana-mana pihak yang boleh mencetuskan permusuhan dan pertikaian hak antara kaum.



ULASAN :

1. Sampai bilakah isu mempertikaikan hak istimewa orang Melayu akan berakhir? adakah mereka ( baca : Cina dan India ) merasa sudah cukup kuat dan berani sehingga sanggup menggunakan kedudukan sebagai anggota Kabinet untuk memperlekeh hak hak istimewa Melayu yang sudah termaktub dalam undang undang ?

2. Perkara ini tidak lain adalah kesan dari kebadapan orang Melayu sendiri yang menyokong tuntutan songsang ke arah menafikan hak istimewa Melayu yang mana menjadi faktor penentu kestabilan ekonomi politik dan sosial Malaysia. Dengan majoriti penduduk adalah Melayu dan penduduk asal sebelum jus soli diberikan kepada Cina dan India seramai lebih kurang 1.5 juta semasa meredeka dahulu, tentu tidak patut melabelkan Melayu juga pendatang seperti Cina dan India.

3. Laporan polis ini sangat penting jika kita tidak mahu ada tragedi berdarah dan pertempuran antara kaum berlaku di negara kita selepas hampir 40 tahun peristiwa tersebut berlaku pada tragedi yang kita namakan 13 Mei 1969. Jika dibiarkan maka kesan lebih teruk akan berlaku. Diharap lebih ramai yang perihatin dan menjadi barisan hadapan mempertahankan hak hak istimewa kita ( Artikel 153 ) yang sudah lama dipelihara selama ini biarpun ada juga ia diehsankan kepada kaum lain tanda kemurahan hati kita.

2 comments:

Cheguman said...

Dok pikiaq... selain drpd report polis, ada dak cara lain yg lebih berkesan?

Panglima Perang Cyber said...

ada....kita bantah ramai ramai..tanda protes.sehingga dikenakan tindakan macam Datuk Ahmad yang digantung tiga tahun...

DAP GERAKAN MCA semua sama sahaja..

senang minta orang mohon maaf tapi SANGAT SUSAH mohon maaf.

angkuh betul !

Demang macam mana ?